סיור עם חברי הרשימה למועצת העיר של ראש העיר רעננה חיים ברוידא – להבעת תמיכה וסיוע לחברי קיבוצי העוטף בגבול עזה

הייתה לי הזכות להצטרף לסיור מעצים עם חברי הרשימה למועצת העיר של ראש עירנו חיים ברוידא בקיבוצי העוטף בגבול עזה, לראות מקרוב את תוצאות הטבח בשבת של ה – 7 באוקטובר 2023 לאות סולידריות, תמיכה והצעת שיתופי פעולה לחברי הקיבוצים שנפגעו בפוגרום בשבת השחורה ב-7 באוקטובר 2023.

התחלנו את הסיור בקיבוץ "ארז" הסמוך לגבול עזה, בו התכנסו באנדרטה לזכרם של לוחמי הפלמ"ח שנמצאת בנקודה גבוהה בקיבוץ ושם התרגשנו לשמוע עדות מפי אורנה ואשר נעים, (חבריו של ארי ארבל חברנו לרשימה) הוריו של סרן במיל' אמיר מנצור נעים ז"ל, שלחם עם חבריו מכיתת הכוננות של הקיבוץ נגד חדירת המחבלים. במשך שעות הם לחמו בגבורה והדפו את הכניסה של המחבלים לקיבוץ "ארז", לאחר שקראו לעזרה לכיתת הכוננות של קיבוץ "אור הנר", יחד צוותי החילוץ הדפו בגופם ובגבורה רבה מנעו את כניסתם של המחבלים והצילו את כל חברי הקיבוץ מן התופת. בקרב זה נהרג אמיר מנצור נעים ז"ל שלחם בגבורה עילאית להגנת הקיבוץ.
כאשר ברקע שומעים את רעמי התותחים בלחימה בעזה, שמענו מאורנה ואשר נעים על החיים החדשים שלהם עם המשפחה ביחד, על המעבר למגורים בעיר חדשה, על חלק מחברי הקיבוץ שהתפזרו למקומות אחרים ועל המפעל בו עובדים חברי הקיבוץ  לפרנסתם מפעל "ארז טקסטיל בע"מ" המייצר מוצרי איטום.
הודנו למשפחת נעים היקרה ואיחלנו להם ולכל חברי הקיבוץ שיחזרו לימים שקטים ויצליחו בדרכם החדשה לחיות בביטחון, בשלווה ובנחת.

מקיבוץ "ארז" המשכנו בסיור לקיבוץ "ניר עוז" שם קיבל אותנו שלומי הרוש (חבר יקר של ראש העיר ברוידא) המתנדב לסייע לקיבוץ. בנוסף שלומי הרוש שותף להקמת מתחם ההתרעננות של "צוות לעניין" שהוקם בצומת גילת לחיילי צה"ל הלוחמים במלחמת "חרבות ברזל". (לחצו על הקישור למעבר לכתבה על מתחם הפינוק לחיילים).
לצורך הסיור הזמין שלומי את חבר הקיבוץ רון בהאט שסיפר לנו  ממקור ראשון ,על מאורעות הטבח והפוגרום שהתרחשו בקיבוץ "בארי" בשבת ה – 7 באוקטובר .
רון סיפר לנו בכאב רב כי 46 מחברי קיבוץ "ניר עוז" נרצחו, 75 נחטפו ורק חלקם חזרו מהשבי. חלק מבתיהם נשרפו עד ליסוד. עמדנו בכאב רב מול חצר משפחת ביבס שתמונות התינוקות הג'ינג'ים המתוקים וההורים תלויות על דלת הכניסה, ומזכירות לנו את תמונות הזוועה מהמדיה של חטיפת המשפחה באכזריות בידי המחבלים לעזה.

במהלך הסיור בין הבתים השרופים וההרוסים, תוך תחושות קשות לשמע הסיפורים מפי רון חבר הקיבוץ, היה קשה לדמיין את הטבח הנורא שעברו המשפחות תוך שהם ספונים בממ"ד וזועקים לעזרה מכוחות ההצלה. בסיור בחדר האוכל של הקיבוץ, חשנו כאב לראות ליד דלת הכניסה כיצד מסומנים באדום על פני תיבות הדואר שמות חברי הקיבוץ ההרוגים והחטופים.  בכניסה לחדר האוכל  עדיין נותר ריח הגופות השרופות הספוג בקירות המתחם ובין הזכוכיות המנופצות, בעצב רב ראינו את התמונות   של חברי הקיבוץ על השולחנות, כאשר מושבי הכיסאות של ההרוגים והחטופים מסודרים כפי שהיו ישובים עם המשפחה ביחד בחדר האוכל בעודם בחיים.
לצד הנוף הפסטורלי הירוק של העצים והמדשאות הירוקות, ממול ניצבים בתים שרופים שנותרו מיותמים ומשפחות רבות שנרצחו, נשרפו וחלקם נחטפו לעזה.
בתום הסיור החשוב והכואב, ראש העיר חיים ברוידא הציע עזרה לחברי הקיבוץ, גם לארח אותם ברעננה ולסייע ביצירת שיתופי פעולה עתידיים בסיוע לחברים.
יחד יצאנו בהזדהות ותפילה עם חברי קיבוץ "ניר עוז" שעלינו לעשות הכל לפעול לשובם של החטופים הביתה במהרה בריאים ושלמים.

טרם נרגענו מהסיור הכואב בקיבוץ "ניר עוז", המשכנו ליד יער רעים למתחם הנצחה למסיבת "נובה" בה נרצחו מעל ל 350 בני אדם שבאו לחגוג בפסטיבל המוזיקה. במתחם מפוזרים על עמודי ברזל תמונות הנרצחים והחטופים. בעצב רב אנו עוברים על פניהם ויודעים לזכור היטב את הטבח שנעשה כאן כי רבים מהם לא ישובו ,אך חייבים לעשות הכול למען החזרת החטופים שישובו הביתה.
במתחם פגשנו הרבה מכוחות הביטחון שבאים למקום, אמנים שבאים לשיר לזכרם של ההרוגים וכולנו יוצאים בתפילה לשחרור החטופים שנלקחו לשבי בעזה.

משם יצאנו לקיבוץ "בארי" בו שמענו עדות מטלטלת מפי חברנו לרשימה למועצת העיר החייל הלוחם ומפקד בשייטת, אסף טבצ'ניק, שסיפר לקבוצה כיצד הגיע עם חבריו ליחידה והונחתו עם מסוק קרוב לשטח הקיבוץ. לאחר הפריצה לשטח הקיבוץ נלחם עם חייליו  בגבורה במשך 3 ימים בעשרות מחבלי החמאס תוך פינוי הפצועים.
המחבלים הסתובבו חופשי בקיבוץ בנוף הפסטורלי, רצחו בשיטתיות ובאכזריות, כאשר רבים מהם היו מסוממים, תוך כדי זה שאנשים ותינוקות עדיין ישנו בביתם, שרפו אותם בתוך ביתם כאשר הם לכודים בממ"ד. המחבלים שרפו עשרות בתים ברחבי הקיבוץ, בזזו את רכושם, הרגו את בעלי החיים וחטפו רבים באכזריות רבה לעזה.
חשנו תחושת גאווה שחברנו אסף טבצ'ניק לוחם השייטת, יחד עם חייליו לחמו בגבורה במחבלים והצליחו לחלץ בני ערובה מפני הטבח הנורא שאירע בקיבוץ "בארי".

לאחר המראות, העדויות והזוועות שנחשפנו אליהם, בסיום הסיור גילנו את האור, כאשר הגענו למתחם גילת שבו מתנדבים רבים מארגון "צוות לעניין" המגיעים לפנק את כוחות הביטחון המגיעים מעזה, לשעה של התרעננות. הן בחלוקה בחינם לחיילים של אוכל חם וטרי, הן בשתייה חמה וקרה, הן בעמדת כביסה וייבוש, תספורת ופינוקים.
תודה רבה לכל המארגנים לסיור המושקע והמרגש, שמוכיח לנו עד כמה כוחנו תלוי באחדותנו. אני גאה להיות בנבחרת כה איכותית ברעננה ברשימה של חיים ברוידא.

למעבר לכתבה על "צוות לעניין" המלאכים המתנדבים במתחם גילת ותורמים לחיילנו הלוחמים במלחמת "חרבות ברזל" לחצו על קישור זה.