לחינוך ממלא תפקיד מרכזי בחיזוק יכולתה של החברה להתנהל באימוץ אורח חיים מקיים, תוך ראיית הסביבה כמכלול מערכת דינמית לחיזוק קשרי הגומלין בין האדם לסביבה.
לכן שמחתי לקחת חלק בפרויקט חדש ומעורר השראה שבוצע בחטיבת הביניים "אלון" ברעננה, בשיתוף מנהלת החטיבה מתי בורושק, ויחד עם הרכזת הפדגוגית טובה אוחיון, צוות המורים למדעים: איילת רייטר רכזת מדעים, גיל לרנר, עדאן חאג' יחיא, דפנה סלפטר, להעשיר את הידע בתחום הקיימות והמגוון הביולוגי בטבע, על מנת שיערכו עבודות חקר (יקבלו עליהם ציון), שיסייעו להם בהבנת הקשרים בין תחומי הקיימות השונים ויתרמו להם, להעלאת המודעות לנושאים סביבתיים משמעותיים.
הפרויקט החדשני "קיימות וקהילה" תוכנן לתלמידי שכבת כיתות ח' והוחלט שיחל בהרצאות בהעשרת הידע בקיימות ומגוון ביולוגי לכל השכבה ויתקדם במספר שלבים:
שלב א' – חשיפה להרצאות העשרה בנושאים נבחרים ע"י המרצה מירי ישראלי, שהתכנים בהרצאות תוכננו במיוחד עבור נושאי עבודת החקר של התלמידים.
שלב ב' – העמקת הידע ע"י צוות המורים למדעים, במהלך שיעורי אורח חיים בריא ומדעים, להנחיית התלמידים לבחור נושאים לעבודת חקר מעמיקה.
שלב ג' – עבודות החקר יוצגו למורים והציון יקבע לפי קריטריונים שנקבעו מראש.
שלב ד' – תערוכה בה התלמידים יציגו את עבודותיהם, באשכול הפיס של חטיבת "אלון" רעננה, שיוצגו בפני כלל התלמידים בחטיבה, המורים והקהילה.
ההרצאה הראשונה שהרצתי בפני שכבת כיתות ח' (שהתקיימה באשכול הפיס ברעננה), נקראה: "מחזירים אהבה לסביבה".
בהרצאה זו נחשפו התלמידים:
– להכרת אפקט החממה המתרחש באופן טבעי ומתרחש ע"י פעילות האדם.
– השלכות מההתחממות הגלובלית על צורת חיינו המשתנה.
– השלכות משבר האקלים על חיי האדם ועל אבדן המגוון הביולוגי.
– טיפים לצמצם שריפת דלקים והחמרת זיהום האוויר.
– המשפיעים בעולם והשפעת תרבות הצריכה על משאבי הטבע ועל האנושות.
– מתן טיפים לצמצם נזקי תרבות הצריכה וצריכה מושכלת שאינה בזבזנית.
– משבר הפסולת, חשיבות המיחזור ולהיכן מגיעה הפסולת שלנו בישראל.
– חשיבות מניעת בזבוז מזון והצלת המזון לשימוש חוזר לצמצום נזקי הסביבה.
– השראה לתחנת כוח המופעלת משריפת פסולת לאנרגיה נקיה וחדשה.
– כלכלה מעגלית וטכנולוגיות חדשות לייצור עצים לצמצום מניעת כריתתם.
– נזקי תעשיית האופנה -ניצול ואי צדק חברתי בזכויות אדם לייצור תעשיית האופנה.
– טיפים לצרכנות בת קיימא ושימוש חוזר בפסולת לאופנת הלבשה והנעלה.
– איך לעודד את נתוני המיחזור ולצמצם את טביעת הרגל האקולוגית שלנו.
– אמנים ומיזמים בעולם, הפועלים באמצעות האמנות האקולוגית בתגובה לשינויי האקלים, לשיקום הסביבה, החברה והכלכלה מעגלית.
ההרצאה השנייה שהרצתי בפני תלמידי כיתות ח' נקראה: "חשיבות שימור המגוון הביולוגי ובעלי החיים בטבע" -בה נחשפו לנושאים הבאים:
– מגוון המינים הביולוגי בטבע והקשר לשמירה על הטבע.
– מדוע חשוב לשמור על המגוון הביולוגי בעולם.
– השפעת המגוון הביולוגי על האדם ושרשרת המזון!.
– מבחר מחיות הבר הנמצאות בסכנת הכחדה בעולם.
– גורמים המשפיעים על היכחדותן של הדבורים מהטבע.
– פגיעת האדם במגוון חיות הבר ויוזמות להצלתן בעולם מפני הכחדה.
– נזקי פסולת האדם לזיהום האוקיינוסים והסביבה.
– השפעה פסולת האדם על בעלי החיים הימיים הנמצאים בסכנת הכחדה.
– הכחדת מאות מיני ציפורים והשפעה על מגוון המינים.
– בעלי החיים וחרקים כמדבירים ביולוגיים המגינים על גידול חקלאות אורגנית.
– יוזמות לשימור והגנה משפחות הפרימטים הקופים הנמצאים בסכנת הכחדה.
– שינוי האקלים ושינויים בהרכב המים וההשפעה על הלבנת האלמוגים.
– פתרונות בעולם להצלת שמורות האלמוגים מפני הלבנה.
– ההשלכות המשמעותיות מאבדן החרקים על האדם ועל הטבע!.
– דרכים שנוכל להשפיע להציל מינים מסכנת הכחדה ושמירה על המגוון הביולוגי.
ביוני 2025- שמחתי שהוזמנתי בסיום הפרויקט לתערוכה שהכינו צוות המורים למדעים ובה מוצגים מבחר פוסטרים מרהיבים ומגוון מעבודות החקר המגוונות.
התערוכה המרשימה ומעוררת ההשראה נקראת: תערוכה בנושא קיימות ושימור ביולוגי, ומוצגת בבניין "אשכול הפיס למדע ואומניות" של רעננה.
לצערי בעת השקת התערוכה – פרצה המלחמה "מבצע עם כלביא", מערכת החינוך נסגרה ונמנע מהתלמידים להגיע למשכן להציג את עבודותיהם בפני הקהילה ובנוסף תוכננו להקים בעת התערוכה, יריד יד שניה ושוק קח-תן, ומפאת המצב הבטחוני גם הוא לא בוצע. אכן אכזבה קשה לכולנו שכך מסתיימת שנת הלימודים
אך כולי תקוה שהתערוכה החשובה ומעוררת ההשראה, תוצג בפני התלמידים והקהילה בשנת הלימודים הבאה תשפ"ו. כולם יתפעלו ממנה והיא תעורר השראה רבה.
הוזמתי לבקר בתערוכה והתפעלתי רבות מעבודות החקר הנהדרות והמעמיקות של תלמידי כיתות ח' בחטיבת "אלון" רעננה וממגוון הנושאים שהוצגו בעבודות החקר.
לצערי לאור המצב, לא פגשתי את התלמידים לשמוע על תהליך בחירת הנושא לעבודות החקר וכיצד השפיע עליהם בקידום החינוך לקיימות ושימור המגוון הביולוגי.
התלהבתי מעבודות החקר המגוונות שהוצגו בתערוכה כמו: רבייה בשבי של בעלי חיים, עבודת חקר בנושא דבורים, בעליי חיים בסכנת הכחדה, האם טכנולוגיות שיבוט יכולה לסייע לשימור בעלי חיים שבסכנת הכחדה, צריכה מקיימת, נזקי תעשיית האופנה לסביבה, דרכים לעזור להפחתת המסת הקרחונים, דבורת הבר – דבורת הבמבוס, הירידה באוכלוסיית הדבורים והשפעתה על הגידולים החקלאיים, ההתחממות הגלובלית והשפעתה על הפשרת הקרחונים ועליית פני הים, התחממות האוקיינוסים והשפעתם על הפינגווינים המלכותיים ועוד ועוד עבודות חקר נהדרות, מעמיקות ומעוררות השראה.
כולי תקווה כי בעקבות הפרויקט החשוב ומעורר ההשראה, להעמקת הידע בתחום הקיימות ושימור המגוון הביולוגי בטבע, ההרצאות שנחשפו אליהם, עבודות החקר המעמיקות שחקרו ותיעדו, יגרמו להם להירתם למעורבות, יוזמות ועשייה סביבתית הן בבית הספר והן בסביבתם האישית בקהילה.
תודה רבה למתי בורושק מנהלת חטיבת "אלון" רעננה, לטובה אוחיון הרכזת הפדגוגית של הפרויקט, לצוות המורים למדעים: איילת רייטר רכזת מדעים, גיל לרנר, עדאן חאג' יחיא, דפנה סלפטר, למיכל נעים המסייעת ולכל השותפים ללווי הפרויקט מעורר ההשראה. כן ירבו פרויקטים כאלו בבתי הספר.
שמחנו להציג את התערוכה בפני ראש העיר חיים ברוידא, מנהלי אגף החינוך ומועצת העיר, שבאו להתרשם ממבחר עבודות החקר של לתלמידים וגילו הערכה רבה.!
היכולת להשפיע על הדור הצעיר ולקדם את החינוך הסביבתי בכלל המגזרים ובמספר דרכים – זו זכות גדולה עבורי וסוג של שליחות.
יחד כולנו מחויבים לקדם ערכים אלו לחיזוק יחסי הגומלין בין תרבות האדם לסביבתו ועתיד הדורות הבאים. תודה רבה לשיתוף הפעולה.
בהצלחה רבה למנהלת החדשה ולכל סגלי החינוך, בהמשך הטמעת החינוך לקיימות, אהבת הטבע והסביבה!. אני כאן לעזרתכם!.
















כאחד שצפה בהרצאות שהרצת לתלמידי חטיבת "אלון" רעננה, התרשמתי מאוד ממגוון הנושאים הרב ומהטיפים החשובים שהצגת להם לאמץ אורח חיים בריא יותר. בהצלחה רבה. 💚
מאוד, מאוד חשוב!!!
שיהיה לך בהצלחה מלאה בעזרת הכל יכול!!! תודה רבה, רבה!