סיור חווייתי ב"מרכז פרס לשלום" ביפו – נובמבר 2016 – Peres Center for Peace

סיור חווייתי ב"מרכז פרס לשלום" ביפו – נובמבר 2016 – Peres Center for Peace

"אני רואה בבית פרס לשלום מקור השראה לכל מי שבא בפתח דלתו. האופי והאווירה הייחודיים של הבית מעוררים חשיבה ועשייה, שמטרתם יצירת מציאות של שיתוף פעולה, דיאלוג ושלום בין אנשים" – דברי הנשיא  לשעבר שמעון פרס ז"ל.
הגעתי למרכז "בית פרס לשלום" לערוך סיור ולכתוב על המרכז החדשני הזה המקדם את השלום והחדשנות השוכן בשכונת גבעת עליה בעיר יפו. עיר בעלת משמעות היסטורית, תרבותית וחברתית חשובה ובה אוכלוסיה יהודית, מוסלמית ונוצרית מגוונת. הזמנתי את חברתי ג'ני מדנמרק הפעילה בארצה בקבוצות לקירוב היחסים בין מוסלמים ליהודים הפועלים למען השלום, לשתף ולהפיץ ידע בדנמרק על הפעילויות הרבות שעושים בישראל לקידום השלום עם שכנינו ביזמת "מרכז פרס לשלום".
נפגשנו עם לארה פורטנוי האחראית על תיאום קשרי חוץ ודרן המתמחה ביחסי ציבור ומדיניות חוץ שערכו לנו סיור אישי יחד עם משלחת עיתונאים וצלמים שהגיעו מג'אנה שבאפריקה שבאו למרכז לערוך כתבה בטלוויזיה שלהם על הנעשה ב"בית פרס לשלום".  בשיחתנו עם צוות העיתונאים מג'אנה התרשמנו כי מאוד התלהבו מהחזון של שמעון פרס שהתגשם ומהפעילויות הרבות המבוצעות במרכז המציג אותנו כמקום השראה עולמי וכאור לגויים.
המרכז המרשים פרי עיצובו של הארכיטקט האיטלקי הנודע מסימיליאנו פוקסס בליווי המשרד הישראלי יואב מסר אדריכלים, הינו יצירה ארכיטקטונית ייחודית אשר מבטאת את חזונו של הנשיא שמעון פרס ואת פועלו הבלתי פוסק. המרכז נבנה כמוסד ללא מטרות רווח מתרומות רבות, בין היתר של המיליארדר האיטלקי אלפיו מרקיני וללא כל סיוע ממשלתי. המבנה המיוחד בנוי משכבות רבות העשויות פסי בטון בגוון ירקרק (שנוצקו באתר) ובציפוי משטחי זכוכית המצפים את כל חזיתות הבניין המסמלים את השאיפה אל העתיד ואל האור.
בסמוך לבניין, קיים מתחם החניון המצופה במשטחי דק עץ המהווה כמרפסת הצופה עם חלון לים התיכון ולפארק ציבורי הנקרא "פארק השלום", שמגיע סמוך לקו החוף היפה.
בכניסה למרכז החזית המערבית הפונה אל הים, פגשנו אב ובנו הקטן שיצאו מהמרכז, לשאלתי מה הוא עושה כאן עם ילדו, הוא סיפר לנו שהוא קיבל רישיון להגיע לישראל מעזה על מנת לקבל טיפול ייחודי בבית החולים בירושלים עבור בנו ומודה על העזרה שמקבל מהרופאים והשותפים לפרויקט "הצלת ילדים" במימון "בית פרס לשלום"  המסייע לרפואה בשירות השלום.

מאחר והוא לא דיבר אנגלית או עברית, ואנו לא דוברות ערבית, היה לנו  קשה לתקשר אתו אך הבנו לבקשתו שנוכל להצטלם אתו ועם ילדו ולספר על העזרה שמקבל ממדינת ישראל באמצעות "מרכז פרס לשלום". לאחר מספר ימים קבלתי טלפון מדודו שגר בארץ, הוא בו הודיע לי כי הילד עבר ניתוח להצלת חייו שבו הסירו לו גידול שסיכן את חייו.

במסגרת הסיור במקום התרגשנו לשמוע מלארה שסיפרה לנו על העמותה הפועלת במרכז  הנקראת "saving children"- "הצלת ילדים" (שנוסדה בשנת 1996) שהעניקה עד עתה סיוע ל-12,000 ילדים שקיבלו  טיפול רפואי מציל חיים בישראל והכל במימון "בית פרס לשלום" ובסיוע בתי החולים שהעניקו הנחה במימון הטיפולים בין 30%- 50%. את הפניות לבקשות לעזרה הם מקבלים ב"בית פרס לשלום" מרופאים פלסטינים, מאמצעי התקשורת ומשאר רשתות המדיה. כל משפחה צריכה לקבל אישור גם מהרשות שממנה היא מגיעה לישראל וגם מהצד הישראלי על מנת לשהות כאן באופן חוקי ולחזור לביתם בתום הטיפול.
בנוסף המרכז מסייע למערכת הבריאות הפלסטינית בפרויקט "הכשרת רופאים" לרופאים פלסטינים באמצעות הכשרות מקצועיות לרופאים וצוותי רפואה בבתי חולים ישראלים, לפיתוח שירותי בריאות בתחומי רפואה שונים ושיתוף מידע בין אנשי מקצוע.
ב"מרכז פרס לשלום" נערכים פרויקטים חינוכיים משותפים לילדים פלסטינים ויהודים בתחומים שונים כמו בתחומי הספורט, מדיה חברתית, טכנולוגיה, תרבות ואומנות. החזון של המרכז לדור העתיד, לאפשר דיאלוג גלוי וחסר תקדים בסביבה בטוחה ולצייד אותם בכלים החשובים להם כמנהיגים עתידיים אשר ישפיעו לטובה בחברה שלהם בפרט ובאזור כולו בכלל. בפעילויות אלו מאפשרים לילדים את הזכות ליהנות ממציאות של שלום בר קיימא וחיים משותפים.

פרויקטים נוספים המקודמים במרכז הם בתחומי העסקים והסביבה הקוראים לשיתופי פעולה בין מדינות שכנות ולמחקר משותף השם דגש בין היתר על שיפור תפוקת יבולים, עידוד פעילות בהגנת הסביבה ושיפור איכות המים. הפרויקטים לשיתופי פעולה כלכליים-עסקיים בין ישראלים לפלסטינים מתמקדים בשלושה ענפי יצור פלסטיניים: מזון, טקסטיל ועבודות יד. אחד הפרויקטים שבוצעו ברשות הפלשתינית בטכנולוגיה של חברה ישראלית בשם  HomeBioGas באמצעות "מרכז פרס לשלום" ובסיוע האיחוד האירופאי. חברה זו  סיפקה מערכות ביוגז המפיקות מפסולת אורגנית ביתית המומרת לביו גז המעניק אנרגיה נקייה כגז לבישול ולחימום מים למשפחה.

במרכז שוכנים משרדי הנהלת המרכז, חדרי סדנאות, אודיטוריום, מרכז מידע, ארכיון ומרכז מבקרים. כ"כ נערכים במרכז כנסים ואירועים שונים כמו הכנס שנכחנו "עושים סדר מחדש" – נשים מובילות סדר חברתי חדש לנשים שרוצות להנהיג אחרת מטעם קידום מעמד האישה של ויצ"ו. הכנס נערך באודיטוריום לרגל יום הבינלאומי למניעת אלימות כלפי נשים. חשנו הזדהות מוחלטת עם הפוסטרים שהוצגו בכנס ועם המטרה ש"נשים מובילות שינוי".

מרכז החדשנות של ישראל שנבנה כעת ב"מרכז פרס לשלום" יפתח את שעריו בשנת 2018. המרכז יציג את סיפורה של ישראל ה-"Startup Nation"-  מדינה העומדת בחזית המדע והטכנולוגיה לאינסוף המצאות ישראליות פורצות דרך המשנות ללא היכר את חייהם של מיליונים ברחבי העולם, ביניהן: טפטפות, עגבניות השרי, Rewalk, Waze, ICQ, דיקור מי השפיר, דיסק און קי, סטנט הלב, ועוד. בין מבקריו צפויים מאות אלפי מבקרים מהארץ ומהעולם ובראשם; תלמידים, חיילים, ראשי מדינות ושרים, ראשי חברות מהעולם, אשר יבואו ללמוד את סיפורה של המדינה שקמה ממדבר וביצות ללא משאבי טבע והפכה למדינה המובילה בתחום המדע והטכנולוגי.

במהלך הסיור ביקרנו בספרייה הגדולה המשמשת כארכיון שנועד לשמר חומרים היסטוריים שהצטברו בזמן כהונתו של שמעון פרס ומשמשים כאתר הנצחה למורשתו. מרשים ביותר היה לראות את חלל התאורה הגבוה שבספריה המאיר מעל מדפי הספרים הרבים כולל הספרים האישיים שהגיעו מביתו של שמעון פרס. מרגש היה לראות את התמונות ההיסטוריות המנציחות את פועלו הרב למען האוכלוסיות באזור ולעודדן לקחת חלק פעיל בבניית השלום.

בתום הסיור יצאנו אל הפארק המקסים הנושק למרגלות חוף הים, כאשר ממול שומעים את קול המואזין של המסגד הקורא לתושבים המוסלמים להגיע לתפילה. בצאתי מהבניין, חשתי תחושת גאווה שאני שמחה לחלוק אתכם בחוויה האישית שלי, להיות סוכנת שלום וידע לזכרו של שמעון פרס ז"ל שהאמין שעשייה חייבת להיות דינמית ושאסור להפסיק לחלום, לחשוב ולהניע דברים.
להציג חזון שהתגשם להקים בית המיישם בפועל חינוך לדרכי שלום. בית שמציג גם את מרכז החדשנות של מדינת ישראל ויהווה מוקד לגאווה לאומית ולקידום שלום בין בני אדם. 

לשיתוף:

השארת תגובה