סיור במרכז המבקרים "תפיסת עולם" בבנין המועצה לישראל יפה בת"א

אני שמחה להמליץ לכם לבקר על מקום קסום כלבבי המקדם את איכות החיים בארץ ישראל שבו תהנו מחיק הטבע ומסיור מרחיב אופקים וחווייתי בביקורכם במרכז המבקרים החדש לסביבה וקיימות של "המועצה לישראל יפה" הנקרא "תפיסת עולם" הנימצא בליבו של פארק הירקון בתל אביב.
על הבנין האקולוגי והירוק ביותר בתל אביב:
המועצה לישראל יפה שהוקמה בשנת 1968 הינה גוף עצמאי שאינו נתמך על ידי שום גורם שלטוני ופעולותיה ממומנות בעיקר מתרומות נדבנים מהארץ ומחו"ל. המועצה קיבלה מימון וסיוע מקרן אדליס שתרמה את שיפוצו של הבנין האקולוגי שנבנה על טהרת הבנייה הירוקה המפחיתה במידה משמעותית את הפגיעה בסביבה. עקב כך הוחלט להנגיש את בנין המועצה לציבור הרחב והחל שיפוץ הבנין והקמת מרכז מבקרים חינוכי וסביבתי. עיריית ת"א בנתה את גשר רמת אביב המנגיש את המבנה עם קרית המוזיאונים ועם פארק הירקון. בבנין הותקנה תאורה חסכונית, מערכת מיזוג אוויר חדישה, השטיחים עשויים מחומר ממוחזר, הריהוט מבוסס על עיצוב מחומרים בשימוש חוזר, בשרותים הותקנו מערכות הדחה בטכנולוגיית שאיבה המורידה בהדחה 1ליטר מים במקום 6 ליטר בהדחה רגילה. במשתנות הגברים הותקנו מיתקנים ללא הורדת מים עם פילטר הסופג ריחות לחסכון עצום במים. בכל המבנה הותקנו ברזים חסכוניים ומתקנים לאגירת מים. את גג הבנין הפכו לגן מקסים ועיצבו גינה אורבנית נעימה. בגג הותקנו צינורות לארובות אור מסוג סולאר טיוב המחדירות אור יום למשרדי המועצה. כ"כ ציפו את הגג במשטחי דק עץ מעץ האיפאה בעל עמידות טבעית מפני מזיקים הגדל בברזיל במיוחד למטרות אלו כדי למנוע כריתת יער בר- קיימא. משני צידי הבנין התקינו בגגות מערכות סולאריות המייצרות אנרגיה ומחוברות לרשת החשמל. למבנה נבנתה רמפה לנגישות לנכים וכל הבניה תוכננה במטרה לנצל אמצעים טבעיים. הגג תוכנן כמקום לשהות בו למנוחה והנאה והתמזגות עם הנוף שבפארק ועם הצומח מסביב. בגג יש ייצוג לצמחים משבעת המינים והצמחיה מותאמת לאקלים המקומי ולחסכון בהשקיה. בגג נבנה משטח מיוחד של כוורות פלסטיק הממולא באבנים קטנות המשתלב באופן טבעי עם הנוף המקומי ופינות ישיבה המפוזורות מסביב וצופות גם לנחל הירקון. בקיצור תענוג לראות כיצד ניתן לשפץ מבנה על טהרת הבניה הירוקה המוכיח כי ניתן לבנות בצורה חסכונית, איכותית וידידותית לסביבה. בביקורכם תהנו מהגעה למתחם פסטוראלי ושקט, במרחק של דקות הליכה מהלב האורבאני הפועם של העיר תל אביב.


רשמים מסיור במרכז לסביבה וקיימות "תפיסת עולם" (לחצו על הקישור ותתרשמו מסרטונים קצרים):
 כעת לרשמים ממרכז המבקרים לסביבה וקיימות "תפיסת עולם".  אכן מרכז מבקרים חדשני ויחיד מסוגו בכל הארץ. הסיור לקח לנו מעל לשעה ובו צפינו בהנאה מסרטים מרהיבים באיכות מעולה. הסיור החל מכניסה לאולם הראשון המכיל עד 40 מקומות ישיבה שבו כסאות ששימשו  בעבר את קולנוע מוגרבי העתיק שנסגר בת"א. הכיסאות שופצו והובאו למרכז המבקרים החדש כחלק מהעיצוב הירוק של הבנין. הסרט הראשון שצפינו היה "תפיסת עולם" בכיכובו של עידו רוזנבלום והוקרן כוידאו-ארט וסרט פנורמי  באיכות מעולה והציג בשפה ברורה את תהליך השינוי שחל בעולם עם ההתפתחות האנושות והאצה בקידמה שבאה על חשבון הנזק לסביבה. היתה התאמה מקצועית ביותר בין התאורה והצלילים  לבין הוידאו ארט המוקרן באופן מרשים ביותר. בתום הסרט הראשון "תפיסת עולם", עברנו לתחנה אחרת בה הוקרן סרט קצר בנושא "אדמה" בכיכובו של ליאור אשכנזי שהציג לנו איזו השפעה חלה על האדמה כתוצאה מפעילות האדם מעל פני האדמה ומתחת לפני האדמה. על החקלאות, תופעת המידבור, זיהום הקרקעות והצורך לשמור על קרקע פוריה שתעניק לנו את המשאבים הדרושים לאורך שנים. משם עברנו לתחנה הבאה בנושא ה "אש" בכיכובה של מירה עוואד שהסבירה כיצד כל עבודה שאנו מבצעים דורשת מאיתנו אנרגיה. למדנו מאיזה מקורות מבטן האדמה נוצרת האנרגיה, כיצד היא מזהמת את הסביבה. מה היא אנרגיה נקייה וכמה אחוז ממנה מייצרים בישראל.משם עברנו לתחנה הבאה שנושאה היה "המים" בכיכובו של גורי אלפי שהציג מבזק חדשות הסוקר את מצב המים בעולם. למדנו שרק 3% מכל המים בעולם ראויים לשתיה. הופתענו לראות כמה אלפי ליטרים מים נלקחים לייצר מכנס גינס אחד. ראינו את תהליך המים המותפלים בארץ וטיפים לאימוץ הרגלים לחסכון במים. משם עברנו לתחנה בנושא "אוויר" בכיכובה של אניה בוקשטיין שסיפרה על האיזון שהיה באוויר שהופר בזיהום האוויר ובפליטת גזי החממה. ראינו את הצורך בשינוי תהליכי הייצור להקטנת זיהום האוויר. למדנו כיצד להפחית בשימוש ברכבים מזהמים ובקנית מוצרים המתחשבים בפליטת מזהמים. לסיום ביקרנו בתחנה האחרונה "אדם" בכיכובו של דרור קרן שלימד אותנו מה זה אדם מקיים ושכל מה שאנו עושים היום משפיע על עתידנו ועל מצב עתיד ילדינו. לשם כך עלינו לגרום לשינוי בתפיסת העולם ובשינוי התנהגותי של האדם. בין תחנות הצפיה  עברנו בין מסכים שבהם נהנו ממשחקים אינטראקטיביים ושאלות בנושא שמירת הסביבה.
לסיום הסיור הגענו לעמדת הפרידה ובה הקלטנו סרטון וידיאו שנרשם בספר המבקרים והצטלמנו לסרטון אנימציה ( ראו בתחתית העמוד) שנשלח אלינו למייל כמזכרת מהסיור המוצלח.

המלצה לבקר בחנות מרכז המבקרים להנות ממתנות ירוקות ומקוריות :
כמובן שלא תצאו בידיים ריקות מהביקור המעשיר. מוזמנים לחנות הקטנה והמטריפה שבמרכז המבקרים. אם כבר קונים… עדיף לקנות מתנות מעניינות ומקוריות מתוך תפיסה צרכנית המתחשבת בסביבה. אני שמחה להיות שותפה להציג שם עם אמנים נוספים המציגים יצירות אמנות מרהיבות מחומרים בשימוש חוזר.  תוכלו לראות שם חלק ממגוון  התכשיטים האקלוגיים שיצרתי כמו צמידים מקוריים מבקבוקי פלסטיק, מנייר, משקיות פלסטיק, מקפסולות של קפה וכו'. קופסאות לאיחסון מדיסקטים ישנים מעוטרים בטפטים צבעוניים, שבכל דופן מהקופסה ניתן להצמיד מגנט לחיבור תמונות ותזכורות לבית ולמשרד. עגילים מקוריים וייחודיים מבקבוקי פלסטיק צבעוניים, מניירות מגזינים, משקיות ניילון צבעוניות ומקפסולות של קפה. מחזיקי מפתחות מפקקי מתכת במילוי שבבי פלסטיק צבעוניים. סיכות לשיער מהודרות מקפסולות של קפה צבעוניות משולבות בכפתורים וחרוזים. צמידים מקוריים מבקבוקי פלסטיק עיסת נייר ובעיטורים שונים. בשרשראות ועגילים מקוריים דו צידיים המעוצבים מקפסולות של קפה כאשר בכל צד צבע שונה לשימוש כפול. מכל מתנה ירוקה שתרכשו תהנו ממוצר שימושי, מקורי וידידותי לסביבה.

מוזמנים לחוויה ערכית מהנה ומועילה שמטרתה מודעות ואימוץ תפיסת עולם המתחשבת יותר בשמירת הסביבה.


לשיתוף:

3 תגובות

  1. דובער מור הגב

    חברים, חייב להיחשף למידע החשוב שיש למירי להעביר לכם!
    תפישת העולם שלכם תשתנה, משמעותית, והכי חשוב, אתם תוכלו להעביר את המידע הלאה, לדורות הבאים וכך בעצם להשפיע לטובה על כל הסביבה שלכם ושלנו.
    תהנו!

  2. Hana Karny הגב

    Dear Miri
    Kol Hakavod al ha-hashkaah
    I am so glad you are inspiring so many people in Israel and in the world
    I am so proud of you and you should be very proud of yourself as well
    Keep up the good work
    love
    Hana Karny
    August 8 2015

השארת תגובה