דרכים להפחתת כמויות הפסולת בישראל

שינויים קטנים באורח החיים, זה כל מה שצריך לעשות כדי לעזור להציל את כדור הארץ. לצערי בארץ, מידת המיחזור נמוכה יחסית הן בגלל העדר מודעות והן בגלל העדר חקיקה מספקת בנושא.

איך אנו יכולים ע"י שינויים קטנים באורח החיים להפחית את כמויות האשפה? ראשית הפרדת האשפה האורגנית מכלל הפסולת תוך הפיכתה לקומפוסט תחסוך עשרות אחוזים מכמות הפסולת המיועדת להטמנה. שינויים בהרגלי הצריכה, לא מעט דברים שאנו קונים ומשמשים אותנו לרגע קט בלבד ואין לנו צורך בהם יכולים להיות מנוצלים פעם נוספת ולשרת אותנו או את האחרים נאמנה, לפני שיתפסו מקום במטמנות האשפה ויתחילו להתפרק לגורמים.

להלן חמשת ה-R המומלצים:

1. Reduce – הפחתה: פתרון המהווה בסיס לצמצום כמויות הפסולת. מהותו היא הקטנת כמות החומר בו אנו משתמשים, עוד לפני הפיכתו לאשפה. למשל:
– חלק גדול מהמוצרים שאנו צורכים, נקנה באריזות המושלכות לפח עם פתיחת המוצר. חברות מייצרות אריזות מהודרות לצורכי שווק ופרסום. כדאי לנסות להשפיע על חברות השיווק לצמצם את כמות האריזות בצורה ניכרת.
– בזמן קניות: במקום להשתמש בשקית לכל מוצר, ניתן לצמצם את כמות השקיות, או מומלץ יותר להשתמש בשקית בד רב פעמית או בתיק גדול.
– להשתדל לנסוע כמה שפחות ברכב פרטי וכמה שיותר באופניים ובתחבורה ציבורית, כדי לחסוך בזיהום אויר.
– לקנות מוצרים שונים כמו שוקו ושמפו באריזות משפחתיות גדולות שמספיקות לכולם – כך חוסכים פלסטיק וגם כסף.

2. Reuse – שימוש חוזר: החברה המערבית הצרכנית דוגלת בשיטת "השתמש וזרוק". כל מוצר הוא חד פעמי, תמיד אפשר לקנות עוד… אך מוצר המשמש אותנו חצי שעה, ימשיך להתקיים מאות שנים לאחר מכן. על מנת להפחית את כמויות הפסולת שאנו מייצרים, עלינו לשוב לשימוש הרב פעמי, שהוא מתקדם יותר (ואם מקפידים שלא לבזבז מים בשטיפת הכלים, גם אינו מעמיס פסולת על המערכת). למשל:
– שימוש חוזר בבקבוקי שתייה (מילוי במים או מיץ) ושקיות פלסטיק (לשמור שקיות מקניה קודמת ולזכור לקחתן לקנייה הבאה).
– שימוש בכלים רב פעמיים ולא בכלים חד פעמיים.
– איסוף המים שיוצאים מהמזגן בצינור ישר אל הצמחים.

3. Repair – לתקן: לנסות להימנע מהפיכת מוצר לפסולת – לתקן קרעים בבדים וגם מכשירים שנדמה שהתקלקלו, ללמוד מלאכות בסיסיות של תיקון ושיפוץ – זה יותר כיף מלהיות תלוי בבעלי מקצוע. וכמובן, לשים לב שקונים מוצר איכותי ולא כזה שמכוון מראש לשימוש קצר.

4. Recycle – למחזר: בתהליך מיחזור, אנו הופכים מוצר קיים לחומר הגולמי ממנו נוצר ויוצרים מוצר חדש. למשל, כדורי ים וספסלי רחוב, מיוצרים מפלסטיק של בקבוקי שתייה שזרקנו לכלובי המיחזור. במצב אידיאלי, מוצר שסיימנו את השימוש בו יחזור אל היצרן, שיידע טוב מכולם, לטפל במרכיביו ולמחזר אותם. זה כבר קורה בעולם, לדוגמא יצרנית כסאות-מחשב יפנית, לוקחת אחריות על המוצר, גם בגמר השימוש בו. בארצות מסוימות במזרח, מי שמניח טלוויזיה או מסך מחשב משומשים ברחוב, מבלי לתאם עם הרשויות, נקנס בסכום גבוה, כי הללו מכילים חומרים מסוכנים ויש לתאם עם גורם מיוחד האוסף ומטפל בהם.יש לזכור שלמרות שתהליך המיחזור יעיל וחסכני, עדיין נוצר זיהום ודרושה אנרגיה מסוימת לקיומו.
– מיחזור בקבוקי פלסטיק גדולים (בפחי המיחזור), או קטנים (בפיקדון).
– מיחזור זבל אורגני לקומפוסט.
– קניית מוצרים ממוחזרים (כמו נייר).

5. Refuse – לסרב: יש אומרים שזהו העיקרון הראשון במעגל צמצום הפסולת. הכוונה היא לסירוב לצרוך יותר ממה שצריך. אנו חיים בחברה צרכנית. אדם במדינה מפותחת קונה, לא כמה ומה שהוא צריך, אלא על פי צו האופנה, התרבות, יחס החברה, וכו'… אימוץ דרך חיים בה אנו קונים על פי צרכינו האמיתיים, תגרום להפחתה בייצור ולהפחתה בכמויות הפסולת שלנו.

 

לשיתוף:

השארת תגובה