מפגשי העשרה למורי "העמק" עפולה לקידום החינוך הסביבתי בשיתוף הסתדרות המורים

"היכן מתחיל חינוך ההמונים?…מחינוך המחנכים." (ברל כצנלסון). הייתה לי הזכות להעביר 2 מפגשי העשרה שכללו הרצאות העשרה וסדנת יצירה בפני סגל ההוראה של בית הספר "העמק" בעפולה להטמעת ערכי החינוך הסביבתי ולחיזוק קשרי הגומלין בין תרבות האדם לסביבתו. הפעילויות היו בשיתוף עמותת המורים לקידום ההוראה והחינוך מיסודה של הסתדרות המורים. חשבתי לעצמי אילו הרצאות מתוך סדרת ההרצאות שלי יוכלו להטמיע ולקדם את המודעות הסביבתית בצורה הטובה ביותר,לבסוף בחרתי עבור המורים 2 הרצאות. הרצאה ראשונה "סיפור אהבה בין אמנות לסביבה" הציגה את השפעת התרבות והאמנות לשיקום החברה, הכלכלה החינוך והסביבה. ההרצאה "כיצד להיטיב עם הסביבה בה אנו חיים" – עסקה במשבר הסביבתי העולמי והציגה את מיטב הפתרונות הנעשים בעולם בתחומי האנרגיה, התחבורה, החקלאות, המזון, הפסולת וכו'. העשרה וההשראה הוכיחו את היכולת להיטיב עם האדם, הטבע ושמירת הסביבה.
המפגש השני כלל סדנת יצירה ורעיונות להטמעת ערכי החינוך הסביבתי, הן במתן המלצה למורים על ספרים המטמיעים בקרב התלמידים את ערכי החינוך לקיימות והצורך שלנו לשמור על משאבי הטבע, הצומח, בעלי החיים והחינוך לשמירת הסביבה.
בסדנה הצגתי רעיונות רבים ליצירה מחומרים שונים שיצאו מכלל שימוש. כמו לדוגמה כיצד לנצל את כל חלקיו של קרטון החלב ליצירה, כולל סגר הפקק. כיצד ליצור יצירות מגוונות מחומרים ממוחזרים תוך חידוד החושים בחוויה המוטורית כמו הפקת צלילים, לימוד על גלגולו של הפרפר, כיצד העכביש טווה חוטים, שמירה על העצים והצמחים, שאלות על חודשי השנה, עונות השנה וכו'.
כ"כ למדנו ליצור מתנות ירוקות ואמנות שימושית מהנה ומועילה כמו מעמד לטלפון סלולרי, תחתיות למשקאות קלים ורעיונות נוספים מקוריים המיוצרים מחומרים ישנים בשימוש חוזר שהפחנו בהם חיים חדשים לתוצרים שימושיים המעוצבים בצורה אמנותית.
שמחתי מאוד לתגובות ההנאה ולהעשרה שזכיתי להעניק וכולי תקווה שאכן מפגשי העשרה למורים אכן יקדמו את ההוראה בפעילות פורייה, מהנה ומועילה הן למורים והן לתלמידים.
תודה רבה לרות אלקנה היקרה מנהלת בית הספר ליוזמתה המבורכת ותודה לכל המורים המקסימים על שיתוף הפעולה. 

לשיתוף:

3 תגובות

  1. שני הגב

    מירי כל הכבוד על פועלך, ועל הערך המוסף שאת מביאה לעולם. ישר כח
    הסדנאות נראות מרתקות – ואשמח לשיתוף פעולה. שני נחום רמת גן

  2. יולנדה יהודית אלבז הגב

    למירי יקרה:
    אמנות שימושית – אמנות ירוקה. לכבוד יום איכות הסביבה הבינלאומי זכינו המורים "בעמק" להרצאה מרתקת בקידום המודעות לאיכות הסביבה. הרצאה מלווה במצגת סרטונים, מחקרים ומאמרים… היום יותר מתמיד יש לתת על כך את הדעת וביתר שאת…היה מעניין מאד .מירי יקרה, מלאה רעיונות ליצירות אמנות שימושית. הפעילות חווייתית וחגיגה של יצירה כייפית ונעימה . בשימוש החוזר בחומרים שאמורים להיזרק לפח את עושה מהפך – מיחזור חומרים ואריזות …יופי של רעיונות חדשים. את נותנת הרבה כבוד לאיכות הסביבה ומעוררת השראה.
    תודה לך מירי על הרצאה מדהימה אצלנו ב"עמק" . נהניתי מאד מההרצאה המרתקת ומהפעילות היצירתית …נהניתי מאד משני המפגשים. ממליצה עליך מאד. את מרצה בחסד עליון את מקסימה.
    את עושה שירות מצוין למען העולם…ממליצה בכל פה לארגוני המורים והגננות, למורים, מנהלים ולתלמידי בתי הספר כולל חטיבות ביניים ותיכון ולבתי ספר טכנולוגיים.
    הילדים של היום יצירתיים חכמים ונבונים ימציאו ויפתחו מוצרים פורצי דרך למען איכות הסביבה ולמען חיים קלים וטובים כאן על הפלנטה הזאת.
    הרצאותיך המרתקות יהיו בוודאי השראה לפיתוח יוזמות ברוכות להיטיב עם העולם …כל הכבוד יישר כוח! לך ולאישך היקר שלצידך.
    יולנדה יהודית אלבז

  3. מימי דהן הגב

    מירי יקרה: תודה רבה על המפגשים המרתקים אתך, בנושא שמירת איכות הסביבה ומחזור חומרים. ההרצאות והידע שלך היו מעשירים מאוד ומעוררי סקרנות לדעת עוד ועוד. זאת לצד אישיותך המקסימה והנעימה. אין ספק שעבודתך , היא סוג של שליחות למען איכות חיינו בארצנו הקטנטונת ובעולם כולו. ככל שנשכיל ליישם את שלמדנו מימך, נשפר את טיהור האוויר,נשמור על חייהם שלנו ושל אחרים. החלק המעשי של הרצאתך לימד אותנו מעט מהידע הרב שלך, כיצד למחזר חומרים ולהיות יצירתיים. נשמח למפגשים נוספים אתך. ממליצה בחום לכולם.

השארת תגובה